26.7.17

Ressenya GENGHIS MARCO COLÓN... Y OTROS CHICOS DEL MONTÓN, del Luis Matías

SINOPSI

En Marco Polo, fart de la seva vida sedentària i poc fructífera a Venècia, decideix donar un gir radical a la seva vida i es converteix, per una simple casualitat, en company de pis del mític Genghis Khan, a la Barcelona actual. Europa segueix immersa en plena crisi econòmica i sense unes perspectives laborals molt prometedores. És per això que tots dos decideixen que és el moment d'emprendre un llarg viatge travessant gran part del continent asiàtic cap als llocs que els van portar a la posteritat molts segles enrere, un per conquistador i un altre per comerciant / cronista. El seu objectiu: veure com aquests països, les seves cultures i religions han canviat i evolucionat al llarg d'aquests últims segles. Un viatge complicat, sobretot, a causa del diferent, i de vegades difícil, caràcter dels nostres protagonistes. Pel camí es trobaran amb alguns personatges universals i d'altres que, tot i no ser tan coneguts, han aportat el seu gra de sorra, bo o dolent, al desenvolupament de la història d'aquests països. Entre ells, destaca l'Alexandre el Gran, persona amb la qual rivalitzaran gairebé des del principi del viatge per la recerca d'un objecte molt peculiar que els pot canviar el seu provenir actual i tornar a aconseguir donar la fama que van obtenir temps enrere.



FITXA
Genghis Marco Colón... y otros chicos del montón
Luis Matías
Publicació: 2016, Me gusta escribir
(327 pàgines)
Gènere: divulgació històrica

Pincha en la bandera para leer la versión en castellano

OPINIÓ PERSONAL

Genghis Marco Colón... y otros chicos del montón, de Luis Matías, comença com una... bogeria total!! Sabeu aquella sensació quan arribes tard a una festa i tots porten unes copes i unes rialles, i tu no t'assabentes de res? Doncs això. Així van ser les meves primeres pàgines, sense saber de què dimonis m'estava parlant. Ai. Jo sempre a la parra.

Però més endavant millora, i molt, espereu-vos una mica que us ho explico.

Les primeres pàgines són surrealistes, molt surrealistes, que en Marco Polo s'embarca en un viatge mig oníric amb el rei Mides i arriba al port de Barcelona on el detenen i un policia el porta a casa seva perquè la seva dona és molt fan de Marco Polo? A veure, a veure, a veure, però això no era un llibre sobre les experiències d'un viatge per la Ruta de la Seda en clau d'humor?

El fil conductor de la novel·la és fins i tot difícil d'explicar... us dono una pista, un nom més aviat: "Baldassare Embriaco". Quantes capes de saber té aquesta novel·la... Voleu conèixer-les totes? Podeu fer una lectura superficial o no... de vosaltres depèn.

Reconec que després d'unes quantes pàgines llegides absolutament inversemblants, vaig mirar quantes em quedaven per acabar-lo, què dur se m'anava a fer tots els embolics de reencarnacions rares amb uns personatges que estaven a cavall entre la personalitat original que havien tingut (o que suposem que havien tingut) i la que tenien ara enmig d'una societat consumista i tecnològica.

PERÒ llavors arribem a Istanbul i allà, després de deixar clar el to que ens anàvem a trobar (de bogeria total), és quan vaig començar a gaudir de la lectura. Així que la primera recomanació que us vull fer és que TINGUEU PACIÈNCIA perquè el llibre val la pena un cop supereu l'estupor i l'estranyesa del principi.

La segona recomanació és que necessitareu wifi per llegir aquest llibre. ¿Wifi? Pobra Carme, s'ha tornat ximple... se li ha enganxat una mica la bogeria d'aquesta novel·la i així ha quedat... Que no! Que necessitareu wifi, perquè si sou una mica totxos (o poc informats, que queda millor) com jo, intuireu que els personatges que surten en aquesta novel·la tenen molt per explicar i vosaltres, probablement, no sapigueu res d'ells (apa, va, potser sabeu alguna cosa...). Com no tingueu wifi us quedareu sense dades al mòbil, perquè un cop comenceu a buscar informació sobre un d'ells, ja no podreu parar. És addictiu. Ha de ser cosa del "saber", que quan et pica el cuquet de la curiositat, fa coses increïbles que mai t'has atrevit a somiar.

La meva primera recerca va ser sobre els pastors Parthians (què dolent és això de la incultura general), i vaig trobar dades molt interessants que em van fer pensar que, al contrari del que creia al principi, aquesta novel·la no seria fàcil de llegir, perquè l'estaria interrompent constantment per fer una immersió en les històries que l'aventura relata.


Així que, sense pretendre-ho planificar-ho, em vaig aixecar (no estava a casa meva) i vaig buscar un paperot en què anar anotant l'esquema que anava intuint que seria el llibre. M'aturo aquí per donar-li una estirada d'orelles virtual a l'escriptor, en Luis Matías. A veure, tros de suro... no se t'ha acudit pensar que podria haver-hi lectors obsessius com jo que agrairien un índex dels capítols classificats per les ciutats per on anaves passant? Que he hagut d'anar apuntant en un esquema les ciutats, els personatges que es van trobant...! (Us ho recordo: escrit en un paperot, per a més informació, del revers d'uns vals de La Vanguardia, us enganxo aquí la foto del meu primer paper -després ja vaig agafar la llibreta de casa- perquè veieu la magnitud de la meva obsessió).

Perdó, m'havia de desfogar...

En fi, que la meva tercera recomanació és que agafeu PAPER i BOLI per anar apuntant la ruta del viatge. Si aprofiteu i indiqueu les pàgines, ja serà per a nota...

Bé, ara seriosament, aquest llibre, que comença tan estrany segons la meva opinió és un llibre de viatge que detalla la Ruta de la Seda d'una manera interessant i amena. Detalls del viatge i problemes que van sorgir donen el toc divertit i et recorden que aquesta aventura és real.

En Luis Matías explica detalls polítics, econòmics, socials i culturals d'aquesta part d'Àsia, que tu decideixes si et ve de gust ampliar amb cerques a Sant Google o amb el teu cunyat (aquell que ho sap tot).

No cal estar preparant un viatge per la Ruta de la Seda per decidir llegir aquest llibre, ja que la informació que va deixant anar com si res és prou reclam per si mateixa.

Així que, ja sabeu, si esteu preparant un viatge per aquest racó del món i us ve de gust saber, per exemple, quin és el sistema de transport a Samarcanda o què passa a la terra dels balutxis, aquesta ha de ser la vostra lectura de capçalera.

Però si no esteu preparant cap viatge, però la vostra set de coneixement no us deixa dormir a les nits, poseu igualment aquest llibre a la tauleta... i no us oblideu de l'ordinador o del mòbil per anar fent les recerques pertinents a Internet.

Finalment us volia dir que havia pensat fer-li una entrevista al Luis Matías amb alguns dubtes que m'han sorgit després de llegir la seva novel·la, però abans he mirat una mica per Internet buscant informació i he trobat aquesta meravellosa entrevista (les preguntes que jo tenia pensades no són tan interessants, la veritat) del web Sapore di Cina, que us deixo aquí per si voleu fer una ullada.

Feliç lectura!


T'ha agradat la ressenya i vols comprar el llibre? Doncs clica l'enllaç.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada