14.7.16

SI VENIMOS DEL MONO, ¿POR QUÉ SOMOS TAN CERDOS? Big Van (ressenya en català)

AUTOR Big Van
TÍTOL Si venimos del mono, ¿por qué somos tan cerdos?
EDITORIAL Esfera de los libros
ANY 2016
PÀGINES 326
GÈNERE humor, divulgació científica
 Pincha sobre la bandera para leer la versión en castellano


SINOPSI

Aquest nou llibre tracta de les preguntes frikis i hilarants que els científics del grup Big Van escolten cada vegada que es posen davant del seu públic. Sobre rodes i també en aquestes pàgines, els autors de Si tú me dices gen, lo dejo todo (llegeix la nostra ressenya aquí) tornen a explicar amb humor, no mancat de saviesa, les qüestions més increïbles de la ciència, aquestes que susciten la curiositat i l'interès de la gent i que millor reflecteixen l'ambient de les seves actuacions en els llocs més recòndits d'Espanya i de part de l'univers conegut.

107 (bell nombre primer!) preguntes i respostes que et permetran saber d'una vegada per totes què va ser abans: l'ou o la gallina?


OPINIÓ PERSONAL

Després de llegir aquest llibre, una profunda satisfacció s'ha apoderat de mi. He sabut sense cap mena de dubte que sóc intel·ligent! I, encara que penseu que aquesta declaració és massa pretensiosa, dins meu (i fora també, per què ens hem d'enganyar) estic ballant d'alegria, estic que no cabo en mi de pur goig. Per què he arribat a aquesta conclusió després de tants anys de córrer per aquest món? Doncs perquè he ENTÈS tot el que expliquen aquests 19 magnífics científics de diverses disciplines. No ens enganyem, també m'he sentit molt ignorant, perquè no sabia (gairebé) res del que aquí expliquen, però la sensació de la gota de fairy buidant el greix és la metàfora perfecta per il·lustrar el que li ha passat al meu cervell: de cop i volta la boira que no em deixava veure clar conceptes abstractes s'ha dissipat. Vols experimentar la mateixa sensació? Doncs acaba de llegir aquesta ressenya i després posa't a llegir Si venimos del mono, ¿por qué somos tan cerdos?

L'estructura d'aquest llibre és curiosa. Tenim uns "Cabdells de fils" en els quals s'agrupen les preguntes que els ha anat fent el públic en les seves actuacions. Per tant, el llibre es pot llegir seguit (jo ho he fet així, l'entropia no és el meu fort) o per temes. Que avui us heu aixecat... gamberros? Doncs seguiu la icona de la màscara de carnestoltes. Que avui us heu aixecat... amb ganes d'arribar a llocs on ningú ha pogut arribar (Star Trek)? Doncs seguiu la icona del globus terraqüi. Si avui us heu aixecat... All-Bran... ja sabeu el que heu de fer, que tampoc cal explicar-ho tot!

Un nou equip de superherois anomenat Big Van (ens expliquen en el llibre el motiu del canvi de nom) ha aterrat a la nostra geografia per combatre els nostres dubtes i acostar-nos el món de la ciència a la nostra realitat més quotidiana. La nostra Lliga de la Ciència, els nostres Venjadors de la Sapiència, els nostres 19 Fantàstics, estan disposats a respondre les vostres preguntes. En directe, improvisant, salvant immediatament totes les qüestions existents per difícils que siguin... i després preparant-ho minuciosament a casa perquè la resposta publicada estigui encara més fonamentada. Esteu preparats? Químics, biòlegs, geòlegs, físics i matemàtics "lucharán, nave Phoenix a volar, la batalla van a ganar" (Comando G; ho sento, és que ja tinc una edat).

Us deixo algunes de les preguntes que més m'han agradat, però no us avançaré cap resposta. STOP SPOILERS!!

Pot ser mare una verge? (biologia) (cabdell: mambo sabrosón). La sola resposta d'aquesta pregunta justifica la publicació de tot el llibre. (Bé, hi ha moltes més que també són estupendes, però potser el nivell de frikisme en aquesta és summament elevada i m'encanta, ja l'he rellegit unes quantes vegades i cada vegada em ric més!!)

És veritat que es poden fer preservatius de grafè? (química) (cabdell: rumors i curiositats). Això que el grafè serveix igual per a un trencat que per a un descosit comença a ser una mica exagerat, no creieu? Aquí la resposta és de la meva germana Elisabet (orgull fraternal).

El verí caducat, mata més o mata menys? (química) (cabdell: ciència gamberra). Però, a veure! A què ve aquesta pregunta? Un Lannister no t'ha pagat els seus deutes?

Per què les dones tenen pits sempre i les mones només mentre alleten? (biologia) (cabdell: mambo sabrosón). De debò? Jo no m'hi havia fixat, hauria de tornar a veure El planeta dels simis? (Però la de Charlton Heston, que la versió de Tim Burton no em va agradar gens) o millor un documental?

Hi ha alguna explicació geològica per allò de Moisès i el mar Roig? (geologia) (cabdell: viatger del s. XXI). Doncs de la mateixa manera que Galdalf descarrega poder amb el seu bastó, la màgia és l'artífex de tot, oi?

Existeixen els mutants amb superpoders? (biologia) (cabdell: l'home perfecte). A l'estil Lobezno? No sé, no sé. Aquesta resposta us sorprendrà.

Què va ser abans: l'ou o la gallina? (biologia) (cabdell: del minúscul al que descomunal). És potser aquesta la pregunta universal d'impossible resposta? Doncs el nostre grup de superherois la respon... i estupendament.

Algú li pot explicar a la meva sogra que els microones no són dolents? (física) (cabdell: rumors i curiositats). Tenint en compte que la sogra en qüestió és la meva mare, no he pogut resistir-me a incloure la pregunta en aquesta selecció.

Existeixen diversos infinits? (matemàtiques). Reconec que l'"infinit" és un concepte que se m'escapa. No aconsegueixo imaginar l'espai sense límits (i a més on l'única vida siguem nosaltres... "quant espai desaprofitat" Contact).

Com arriben uns científics com vosaltres a un escenari un dimecres? (cabdell: penso, per tant investigo). Aquesta és la pregunta que els permet tancar el llibre d'una manera magistral. I, quan t'adones que és una clausura, et preguntes, ja? Ja s'ha acabat? Però si he après un munt de coses i m'ho he passat genial... Jo només espero que, igual que un "mag mai arriba tard, ni aviat, sinó exactament quan s'ho proposa" (Gandalf, El senyor dels anells), Big Van publiqui un altre llibre fantàstic com aquest quan consideri que ha arribat el moment.

Quan a l'escola vam estudiar el mètode científic, ens van explicar que la primera fase per desenvolupar-lo és plantejar-se preguntes. D'aquí a trobar les respostes va un món, és cert, però penso que en essència tots som científics en potència si som capaços de qüestionar-nos coses, sobretot aquelles persones que han adreçat a Big Van les 107 preguntes que aquí es plantegen (i totes les altres que no han tingut cabuda aquí, però que estic segura que també eren interessantíssimes).

En fi, que m'ha agradat el llibre. Quan vam veure "La Guerra de les Galàxies", vam pensar que res no podria igualar aquesta pel·lícula magistral i diferent, però amb l'"Imperi contraataca" vam descobrir que hi ha vegades que les segones parts poden ser millors que la primera. De la mateixa manera, Si venimos del mono, ¿por qué somos tan cerdos? supera Si tú me dices gen, lo dejo todo. Així que, si us va agradar el primer llibre, a què esteu esperant per llegir el segon?


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada